Identiteit

De scholen hebben als grondslag de islamitische leer, ontleend aan de Qur’aan, Sunnah en de inzichten van de Ahli Sunnah wa’l Jama’ah. In het onderwijsprogramma is veel aandacht voor de Qur’aan, de Sunnah en het praktiseren ervan in het dagelijks leven. Fundamentele zaken zijn vastgelegd in de personeels- en oudergids. Onder de fundamentele zaken van het geloof verstaan wij zowel aqidah (geloofszaken) en ‘ibadaat (praktijk van de Islam) als achlaaq en adaab (gedrag en omgangsvormen van de Islam). Dit houdt in dat de Islam leidend en richtinggevend is in ons denken en handelen. Het geloof is voor ons de basis van het dagelijks leven.

Op school geven we invulling aan het islamitische geloof d.m.v. lesactiviteiten, dagelijkse rituelen, festiviteiten, het creëren van een islamitische sfeer en door ontmoetingen met elkaar. Op de scholen van Stichting ISA uit zich dit vooral in de warmte, de geborgenheid en de veiligheid en het respect voor elkaar.

Stichting ISA wil een veilige plek zijn voor leerlingen, voor ouders en voor leerkrachten. Veiligheid is een voorwaarde voor een kind om tot leren te komen. Ouders worden ook betrokken bij verschillende activiteiten die bijdragen aan het creëren van een islamitische sfeer op school. In dit kader nemen ook ouders actief deel aan het voorbereiden en uitvoeren van de festiviteiten op school.

De godsdienstige identiteit is op verschillende manieren zichtbaar binnen de school:

  • We beginnen en eindigen de dag met een smeekbede;
  • Wij bidden vanaf groep 5 gezamenlijk een maal per dag;
  • Wij zijn ervan bewust dat de Islam bepaalde omgangsnormen heeft. Deze passen we toe in de praktijk;
  • We geven het maximale aantal uren Islamonderwijs aan alle groepen;
  • We vieren de twee islamitische feesten op school;
  • We geven islamitisch verantwoord onderwijs.

Agenda

November 2020

zondag 1 november

16:00 – 16:30
test

zondag 8 november

16:00 – 16:30
test

zondag 15 november

16:00 – 16:30
test

zondag 22 november

16:00 – 16:30
test
Bekijk volledige agenda
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on telegram
Share on email